My Image

Aan AaquaArt nemen deel Zeeuws Vlaamse professionele schilders, beeldhouwers, fotografen, etc. AaquaArt toont hun werk op verschillende locaties, aan bedrijven en particulieren.  We vertellen graag meer over alles wat we doen. Klik op onderstaande namen om een beter idee van het werk van de kunstenaar te krijgen.

Franka
Op de Beke
Stacks Image 501

Franka Op de Beke
Sperwer 14
4533GL Terneuzen
Nederland
+31(0)115 431030
+31(0)6 55190450
www.frankaopdebeke.nl
info@frankaopdebeke.nl

Op de grote doeken van Franka Op de Beke zijn interieurs te zien. Deze interieurs ogen heel ruimtelijk. Het gebruik van lijnperspectief draagt daar aan bij, maar het is ook de opbouw van de interieurs die ze schildert die de indruk wekt dat het om grote vertrekken gaat. Ze zijn hoog, diep, nooit simpel doosvormig of voorzien van rechte strakke gesloten wanden. Openingen naar andere kamers en trappen suggereren dat er zich aansluitend andere ruimtes bevinden. Meestal, maar niet altijd zijn mensen afwezig. Deze kenmerken geven haar doeken herkenbaarheid en eigenheid.
Inspiratie voor haar interieurs haalt Op de Beke vaak uit foto’s. Ze kiest ze uit kranten of tijdschriften, of ze maakt ze zelf. Van belang is dat de beelden pakkend zijn en boeiend om naar te kijken, maar een feitelijke weergave is niet het doel, ook een uitsnede of detail kan bruikbaar zijn. De foto’s dienen als vertrekpunt. Wat telt is het proces van het schilderen.

Dat haar werken onmiskenbaar geschilderd zijn is ook te zien in de portretten van Op de Beke. Deze portretten hebben weliswaar niet de formaten van veel van haar kamers, maar ze zijn wel altijd meer dan levensgroot. Door penseelvoering, kleurgebruik en toon vormen ze een eenheid met de interieurstukken; ook bij de koppen wordt de verf meestal in transparante lagen opgebracht. Lichte kleuren worden gebruikt voor de vlakken, donkerder kleuren om de vormen te accentueren.

klik voor meer foto's
Stacks Image 545
Stacks Image 551
Stacks Image 547
Stacks Image 557
Stacks Image 559
Stacks Image 549
Stacks Image 553